Nakupování přes internet je praktické, pohodlné a je zde velký výběr sortimentu. Bohužel také hrozí riziko, že narazíte na špatný e-shop. Internetové obchody, které jsou přímo podvodné, neumožňují reklamaci nebo mají jiné skryté problémy od opravdu dlouhé distribuce, přes nekvalitní zboží neodpovídající popisu, až po skryté poplatky, lze docela dobře poznat podle několika kritérií.
Čtěte recenze
Pokud chcete vědět, jak si e-shop vede a jak jsou s ním lidé všeobecně spokojeni, přečtěte si recenze. Pozor ale – pokud si pochvaly uvede sám provozovatel na vlastním webu, nemusí se jednat o skutečné hodnocení nebo může provozovatel negativní hodnocení mazat. Daleko spolehlivější je se podívat na srovnávače či jiné nezávislé stránky. Sledujte především výtky nespokojených uživatelů – kladné recenze si může nepoctivý e-shop takzvaně „nakoupit“, avšak negativní píší lidé často spontánně. Zboží, které nebylo náhodou skladem a bylo posláno o tři dny pozděni, není takový problém. Pokud se však objevují stížnosti na kvalitu sortimentu, jeho původ nebo nepoctivé jednání obchodu, měli byste zbystřit.
Až podezřele levné
Pokud najdete e-shop, který nabízí zboží až příliš podezřele levně, může se jednat o neoficiální distribuci či hůře o napodobeninu originálu, která nedosahuje takových kvalit jako výrobek, který si chcete koupit. Podezření byste měli pojmout především v případě, že všechny obchody mají svou cenovou hladinu a jeden vyčnívá znatelně nižší částkou; třeba o 50% nižší, než je průměr. To platí zejména u elektroniky.
Základní údaje na stránkách
Každý e-shop by měl mít na svých stránkách uvedeno několik základních věcí. Kromě obchodních podmínek, které si určitě bez výjimky přečtěte vždy, když nebudete danému obchodu věřit, ideálně však úplně pokaždé, je povinnost uvádět také prohlášení o EET a GDPR. Nás jako uživatele bude zajímat především kontakt. Pokud není na e-shopu uvedeno spojení na jeho provozovatele, značí to problém a není doporučováno zde nakupovat.