motorcycle

Řidičský průkaz na motocykl už není jen tak

Pamatují to asi všichni postarší řidiči, kteří dělali papíry na motocykl před dlouhými roky. Stačilo absolvovat kurz v autoškole a člověk hned získat řidičské oprávnění A, tedy možnost jezdit na motorce jakékoliv kubatury. S přibývajícími silnými stroji a dostupností takových motocyklů došlo samozřejmě k logickému dělení kategorií. Cílem bylo docílit stavu, kdy se mladí a nezkušení řidiči naučí nejprve na slabších motocyklech a teprve pak přejdou na ty silnější.

Jaké jsou skupiny řidičských průkazů na motocykl?

Označování skupin je v současnosti složitější nežli dříve. Vyznat se v něm ovšem není složitého, o čemž vás přesvědčí následující řádky. Pokud si v dnešní době půjdete dělat papíry na motocykl v patnácti letech, pak získáte oprávnění skupiny AM, což je možnost řídit motorku s maximální konstrukční rychlostí do 45 kilometrů za hodinu.

O rok později, tedy v šestnácti letech už se vám nabízí trochu širší možnosti. Získat lze oprávnění skupiny A1, což v překladu znamená jedno. Můžete řídit motocykl o objemu válců 125 cmm a maximálním výkonem do 11 kW.

Papíry na silnější motocykl

Teprve až v osmnácti letech získáte příležitost udělat si papíry skupiny A2. Ty vám umožní řídit motorku, jejíž výkon nepřekročí 35 kW. Na velké a neomezené kubatury motocyklů lze dělat řidičské oprávnění až ve 24 letech. Pak nebudete omezeni jak kubaturou, tak celkovým výkonem. Papíry na „velkou“ motorku však můžete trochu uspíšit. A to tak, že po dvou letech praxe s oprávněním A2 můžete požádat o doplňkovou zkoušku na A. Teoreticky se tak k neomezenému řízení motocyklů dostanete už ve dvaceti letech.

I když byste asi chtěli co možná nejdříve řídit silný motocykl, dbejte na dostatečnou praxi a zkušenosti. Jedině tak se ochráníte při nájezdu dalších kilometrů. Nehledě na to, že dospějete a možná budete řídit rozumněji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.