EET neboli elektronická evidence tržeb byla zavedena již před více než třemi lety. Pokud jde o kamenné obchody, je většině lidí jasné, že se jich EET týká. Jak je to ale s elektronickou evidencí tržeb v případě e-shopů? Obecně platí, že v případě internetových obchodů se EET vztahuje pouze na ty, které od svých zákazníků přijímají jako jeden z možných způsobů platby hotovost.
Rozhodující pro e-shopy je způsob platby
Obecně tedy platí, že v případě e-shopů elektronická evidence tržeb závisí na způsobu, jakým je provedena platba, nikoli například na výši této platby. Nezáleží tedy na tom, zda je tržba v řádu několika tisíců korun či pouze několika korun. Pokud provozujete internetový odchod, který nemá kamennou prodejnu, a zároveň nepřijímáte platby v hotovosti, elektronické evidenci tržeb se můžete zcela vyhnout. Pokud ale provozujte e-shop s kamennou prodejnou, ve kterém si lidé mohou zboží objednané na internetu vyzvednout a zároveň za něj zaplatit, musí toto zboží, tak jako v každém jiném obchodě, projít EET kasou, a podléhá tak samozřejmě i elektronické evidenci tržeb. Evidenci EET by kromě hotovosti podléhaly také všechny případné platby prostřednictvím složenky.
Kdy EET pro e-shopy neplatí?
Jestliže lze zboží v e-shopu platit pouze bezhotovostně, tedy kartou, online platbou nebo bankovním převodem, elektronická evidence tržeb se e-shopů netýká. V březnu roku 2018 totiž Ústavní soud rozhodl, že tyto finanční operace EET podléhat nebudou. Poněkud komplikovanější je případ tak zvané dobírky, kterou mnoho zákazníků jako způsob platby za zboží preferuje. V tomto případě totiž není rozhodující, jakým způsobem za zboží zaplatí zákazník, ale na způsobu platby dopravce. Zákazník může za zboží zaplatit v hotovosti či kartou, ale pro e-shop je rozhodující to, aby od dopravce obdržel tyto platby převodem na účet, protože v takovém případě se na ně EET nevztahuje.